مرکز پخش زغال مرکبات

در مرکز پخش زغال مرکبات انواع زغال در بسته بندی های متنوع و به صورت فله عرضه می شود. امروزه زغال مرکبات به دلیل ویژگی های خوبی که دارد بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و فروش بالایی را به خود اختصاص داده است در این مقاله به معرفی زغال مرکبات، چگونگی کیفیت و عرضه آن خواهیم پرداخت.

مرکز پخش زغال مرکبات

آشنایی با زغال مرکبات

آشنایی با زغال مرکبات زغال ماده ای سیاه رنگ و نرم است که از حاصل سوخت انواع چوب و سایر اجزای گیاهان و یا حتی جانوران به دست می آید بین 95 تا 98 درصد زغال چوب را کربن تشکیل می دهد در طی فرآیند سوختن، چوب آب و گازهای نهفته در خود را از دست می دهد و تنها جسمی غنی از کربن باقی می ماند. اگر بخواهیم به گذشته زغال نگاهی بیندازیم قدمت آن به هزاران سال پیش قبل از میلاد مسیح می رسد در حقیقت از زغال برای ذوب آهن و مس استفاده می شده و همچنین بیشترین کاربرد زغال در گذشته صرف پخت و پز و گرم کردن خانه ها می شده است. معمولا شرایط زندگی در هر دوره ای میزان مصرف و نوع کاربرد آن را دستخوش تغییر می کند همان طور که در قرن 13 میلادی به دلیل وقوع جنگ های زیاد بیشترین مصرف زغال چوب صرف ساختن باروت می شده است.

شاید برخی افراد مسن تر به یاد داشته باشند که در زمان قدیم اتو هایی وجود داشت که با زغال حرارت ایجاد می کرد و به آن اتوی زغالی می گفتند و یا قدیمی ترین وسیله گرمایشی ایرانیان که کرسی نام دارد از زغال برای ایجاد گرما و حرارت در آن استفاده می شود و یا در دوره ای بخاری های زغالی رواج پیدا کرد.

زغال چوب بسیار سبک بوده و تنها 15 درصد وزن چوب را دارد به همین دلیل در مکان هایی که حمل و نقل سخت بوده چوب درختان را بعد از قطع کردن زغال می کردند تا حمل و نقل سهولت پیدا کند. از مزایای زغال نسبت به چوب می توان به ایجاد حرارت یکنواخت اشاره کرد که این امر موجب عدم اتلاف گرما و حرارت می شود و نسبت به چوب فضای کمتری اشغال می کند.

به طور کلی نام گذاری زغال ها از نوع کاربرد، فرآیند تولید و یا نوع چوبی که زغال با آن تهیه شده است گرفته می شود که بسته به نوع چوب ویژگی ها و خواص زغال به دست آمده نیز متفاوت خواهد بود. در کشور ما با توجه به آب و هوا و نوع چوب هر منطقه، زغال تولید شده متفاوت است و بیشترین مصرف در کشور متعلق به زغال لیمو و کبابی می باشد. انواع زغال موجود در بازار بدین شرح است:

  • زغال لیمو ( قلیان )

یکی از مرغوب ترین زغال های موجود در بازار است که در واقع از سوختن انواع چوب درخت مرکبات به دست می آید و بیشترین مصرف آن برای قلیان به کار برده می شود.

  • زغال فعال یا زنده

زغال فعال یک ماده پودری سیاه رنگ بدون طعم و بو می باشد که یک سم زدای قوی محسوب می گردد. قدمت کشف این زغال به جنگ جهانی اول بر می گردد جایی که دانشمندان متوجه شدند اگر زغال را حرارت بدهند منافذ ریز زغال بیشتر می شود و قدرت جذب گاز آن افزایش پیدا خواهد کرد و از آن جا که زغال خاصیت جذب مواد سمی را دارد با ورود گاز سمی به زغال، گاز سمی توسط این منافذ جذب خواهند شد و بدین ترتیب ماسک های ضد گاز ساخته شدند. امروزه از بخار برای ایجاد سوراخ های اسفنجی در زغال استفاده می شود و این امر موجب می شود که گاز های سمی بر سطح زغال جذب شوند.

مزیت مهم زغال فعال عدم جذب اکسیژن است بدین صورت که ماسک ضد گاز علاوه بر جذب گاز های سمی به راحتی اکسیژن رسانی می کند و  امروزه به این زغال خاص، زغال کربن اکتیو می گویند این زغال با زغال معمولی متفاوت است و دارای روزنه های ریزی است که علاوه بر عبور گاز آب نیز از آن عبور می کند و همین امر موجب شده کاربرد های متنوعی برای آن به وجود بیاید. از جمله کاربرد های آن می توان به استفاده در دستگاه های تصفیه هوا، بازیافت طلا، استفاده در برخی از نوشیدنی های صنعتی، استفاده در خمیر دندان و برخی محصولات بهداشتی آرایشی اشاره نمود.

زغال فعال بیش از آن چه تصور می کنید ارزشمند است و رایج ترین کاربرد آن یعنی محصولات زیبایی و آرایشی امروزه بسیار مانور می دهند به نحوی که روزی نیست که تبلیغات انواع محصولات زغالی را در تلویزیون، سطح شهر و داروخانه ها نبینید. از زغال فعال برای سفید کردن دندان ها، پاکسازی پوست، پاکسازی پوست سر، درمان آکنه، درمان مشکلات معده و بهبود زخم می توان بهره برد.

  • زغال فشرده ( چینی )

دلیل نام گذاری این زغال به نام چینی این است که برای اولین بار این زغال از کشور چین وارد ایران شد. در حقیقت زغال فشرده بیشتر مصرف صنعتی دارد. این زغال از ترکیب خاکه اره یا ریز تراشه های چوب با چند ماده افزودنی دیگر ساخته می شود. به طور کلی دو شیوه برای تولید زغال فشرده تعریف شده است در شیوه اول زغال چوب را پودر کرده و با افزودن نوعی چسب و سایر مواد افزودنی نظیر نیترات سدیم، آهک و پارافین ترکیب کرده و به شکل های تخم مرغی، استوانه ای و چهار گوش قالب گیری می کنند معمولا اندازه بریکت های چهار گوش دارای عرض و طول 10 تا 20 سانتی متر می باشد و در نهایت با ایجاد فشار و گرما تولید زغال فشرده به اتمام می رسد.

در روش دوم تولید زغال فشرده نیز از خاک اره چوب استفاده می شود اما این خاک اره نباید حاصل از چوب های مصنوعی نظیر نئوپان باشد و خاک اره حاصل از الیاف طبیعی چوب مد نظر است. چوب ها خرد شده، خشک می شوند و با دستگاه فشرده سازی می شوند و سپس به کوره های صنعتی یا سنتی منتقل شده و حرارت و گرما می بینند و پس از خروج از کوره حداقل دو روز در محیط بسته نگهداری می شوند.

این نوع زغال به دلیل داشتن زمان طولانی سوخت، حرارات زیاد و عدم بو و دود در کشور های صنعتی بسیار مورد توجه بوده و حتی به جای زغال سنگ نیز از آن استفاده می شود. در این شیوه هیچ درختی قطع نمی شود و به محیط زیست آسیبی وارد نمی کند. در ایران از خاک اره، خاک زغال و پوست گردو به دلیل فراوانی بالا برای تولید زغال صنعتی فشرده استفاده می گردد.

  • زغال فشرده پسته

این نوع زغال هیچ فرقی با زغال فشرده معمولی ندارد فقط در ترکیبات آن به جای پوست گردو از پوست پسته استفاده می گردد.

  • زغال نارگیل

یکی از معایبی که به سایر زغال های طبیعی وارد می شود استفاده از چوب درختان است اما برای تولید زغال نارگیل از پوست نارگیل استفاده می شود که با محیط زیست سازگار است این زغال حرارت بالا و طولانی مدت دارد و خاکستر کمی بر جای می گذارد از این رو مناسب قلیان می باشد.

  • زغال کبابی

زغال کبابی باید دو ویژگی داشته  داشته باشد تا سلامت غذایی که روی آن کباب می شود به خطر نیفتد، بدون دود و بدون بو باشد. سایر ویژگی های زغال کبابی، عدم جرقه زدن، داشتن حرارت طولانی و یکنواخت، کند بودن خاکستر شدن و بعد از سرخ شدن نیاز به باد زدن نداشته باشد. امروزه انواع بسته بندی کوچک و بزرک زغال کبابی در بازار موجود است که برخی از آن ها زغال صنعتی هستند و برخی هم زغال لیمو.

  • زغال کافه ای

همان طور که از نامش پیدا است در سفره خانه و کافه ها مورد استفاده قرار می گیرد و برخلاف سایر زغال های سکه ای و فشرده شکل ظاهری مشخصی ندارد و به همین دلیل از قیمت مناسب تری نیز برخوردار است.

  • زغال بامبو

یکی از جدیدترین زغال های موجود در بازار زغال بامبو است خاکستر این زغال از خودش جدا نمی شود از گیاه بامبو تولید می شود و بدون بو و بدون دود است و برای مصرف قلیان سردرد و سرگیجه ایجاد نمی کند.

زغال با اینکه قدمتی طولانی دارد و معمولا به دلیل سیاهی و کثیفی که ایجاد می کند شاید گمان می رفت که در زندگی مدرن امروزی جایگاهی نداشته باشد اما این ماده سیاه رنگ پر مصرف امروزه جز جدایی ناپذیر از زندگی ایرانیان به شمار می رود. امروزه برای از زغال چوب که انواع مختلفی هم دارد کاربرد های متعددی میتوان نام برد که عبارتند از:

  • پخت و پز
  • مصرف توتون و تنباکو
  • استفاده در صنعت فولاد
  • ساخت ماسک ضد گاز
  • مصارف پزشکی و دارویی
  • مصارف هنری

کیفیت زغال مرکبات وابسته به چیست؟

اصطلاح زغال مرکبات کمتر در میان مردم رایج است در حقیقت مردم زغال مرکبات را با نام زغال لیمو می شناسند. به زغالی که با تنه درخت پرتقال، لیمو، نارنج، لیمو ترش و سایر درخت مرکبات تولید شده باشد زغال لیمو می گویند. این زغال در کیفیت و بسته بندی های متنوع تولید می شود. کیفیت زغال مرکبات به کیفیت چوب و نحوه تولید آن بستگی دارد یکی از معروف ترین زغال مرکبات متعلق به شهر جهرم است همان طور که می دانید شهر جهرم به شهر لیمو معروف است از این رو چوب درختان مرکبات در این شهر به فراوانی یافت می شود و این شهر را تبدیل به قطب تولید زغال لیمو یا مرکبات نموده است.

کاربرد های زغال مرکبات

کاربرد های زغال مرکبات اصلی ترین کاربرد زغال مرکبات، قلیان است، از آن جا که در سال های اخیر قلیان در میان مردم بسیار رواج پیدا کرده مصرف زغال نیز افزایش پیدا کرده است. مهم ترین قسمت اصلی قلیان زغال است اگر از زغال باکیفیت و مرغوبی استفاده نشود قلیان نیز کیفیت بالایی نخواهد داشت. معیارهای انتخاب زغال قلیان این موارد می تواند باشد زغال به کندی خاکستر شود و طعم و بو به قلیان ندهد و حرارت با دوامی بدهد. امروزه زغال لیمو به عنوان بهترین زغال مرکبات معرفی می شود و در میان جوانان بسیار محبوب است اما این زغال قیمت بالاتری نسبت به سایر زغال های موجود در بازار دارد.

مزیت زغال مرکبات نسبت به زغال معمولی

ویژگی های یک زغال خوب چیست؟

  • بعد از سرخ شدن دیر خاموش شود
  • حرارت زیاد و یکنواخت داشته باشد
  • به کندی خاکستر شود
  • بدون بو و بدون طعم باشد
  • دود ایجاد نکند
  • خاکستر کمی به جای بگذارد
  • دوستدار محیط زیست باشد
  • جرقه ایجاد نکند

زغال لیمو، زغالی تولید شده از چوب که رنگ سیاه براقی دارد این زغال بدون شکاف است و هنگام شکستن صدایی فلز مانند ایجاد می کند. برای بالا بردن کیفیت زغال لیمو از فشار حرارت بالا در فرآیند تولید استفاده می شود که این امر به نوع کوره بستگی دارد. معمولا زغال شکسته لیمو خریدار ندارد و چنانچه زغال لیمو شکسته شود از قیمت آن کاسته خواهد شد. مهم ترین مزیت زغال مرکبات دوام و عمر طولانی آن نسبت به سایر زغال ها است و گاز سمی اندکی تولید می کند. زغال لیمو دارای تمام ویژگی هایی که برای یک زغال خوب در بالا به آن اشاره کردیم، می باشد.

سرعت سوختن و ایجاد شعله در زغال مرکبات چگونه است؟

سرعت سوختن و ایجاد شعله در زغال مرکبات چگونه است؟یکی از ویژگی های زغال خوب نگه داشتن شعله است به نحوی که زود خاموش نشود و مدت زمان بیشتری حرارت ایجاد کند. زغال مرکبات به دلیل اینکه در فرآیند تولید تحت فشار حرارتی بالا قرار می گیرند میزان کیفیت اش ارتقا می یابد و موجب دوام بسیار بالای زغال می گردد و می توان مدت زمان بیشتری از این زغال حرارت گرفت. بنابراین سرعت بالا سوختن زغال مرکبات یا همان سرخ شدن زغال و نگهداری شعله در این زغال باعث شده که مورد استقبال قرار بگیرد.

عرضه بهترین زغال مرکبات

تولید زغال به طور کلی به دو شیوه صنعتی و سنتی تقسیم می شود.

شیوه سنتی که به شیوه لاخولی یا جهرم معروف است و در حال حاضر نیز مورد استفاده قرار می گیرد، در این روش چوب ها بر روی زمین در امتداد یکدیگر قرار می گیرند و روی آن را با ترکیب خاکستر و شلتوک برنج می پوشانند و در نوک آن مقدار زغال روشن قرار می دهند تا عمل سوخت انجام بگیرد در این شیوه سه تا پانزده روز زمان می برد تا زغال تولید شود. این شیوه از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست و مدت زمان زیادی را می طلبد احتمال خطای انسانی بالا بوده و آلودگی ایجاد می کند.

در روش صنعتی از دستگاه و تجهیزات برای تولید زغال استفاده می شود زغال تولید شده در این روش کیفیت بالاتری نسبت به روش سنتی داشته و مدت زمان کمتری برای تولید می طلبد نیاز به تجربه و مهارت بالا نداشته و میزان آلایندگی بسیار کمتری دارد و میزان تولید در این روش به طور چشمگیری افزایش پیدا می کند.

امروزه در کشور در اکثر شهر ها تولید انواع زغال صورت می گیرد که هر کدام به صورت بسته بندی یا فله محصول خود را عرضه می کنند. همان طور که به آن اشاره شد زغال لیمو یکی از بهترین و پرمصرف ترین زغال های موجود در ایران است که زغال مرکبات جهرم معروف ترین آن ها به شمار می رود. در حال حاضر خرید و فروش انواع زغال در بستر اینترنت نیز صورت می گیرد و تولید کنندگان متعددی از این طریق، محصول خود را عرضه می کنند.

راهنمای خرید زغال مرکبات با قیمت مناسب

راهنمای خرید زغال مرکبات با قیمت مناسبزغال مرکبات از حساس ترین نوع زغال ها می باشد زیرا که هر گونه خطا در تولید این زغال کیفیت محصول زیر سوال خواهد رفت از این رو خرید زغال مرکبات نیازمند تجربه است شاید برای کسی که می خواهد یک بسته کوچک خریداری کند تشخیص کیفیت چندان مهم نباشد اما برای خریداران عمده این نکته بسیار حائز اهمیت است. اینکه از کجا و با چه قیمتی زغال لیمو بخریم و چگونه متوجه کیفیت آن شویم سوالاتی است که باید قبل از خرید پاسخ آن را بدانید.

تکه شدن زغال در حین سرخ کردن یعنی این زغال به طور کامل گازگیری نشده است، اگر هنگام سرخ کردن با دود مواجه شدید این بدان معناست که زغال خام است و چنانچه رشته های قهوه ای زیر پوست زغال مشاهده کردید نشان دهنده کیفیت پایین محصول است. به هر حال پیشنهاد می شود اندکی از محصول را به عنوان نمونه خریداری کنید سپس سفارش خود را نهایی نمایید.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.